Voedselmarkt.nl brengt verkoop grillige groenten op gang
Extra inkoopkanaal verbetert marge horeca, catering en productie
Voedselmarkt.nl brengt de verkoop van grillige groente en fruit op gang en biedt daarmee horeca, catering en fabrikanten een extra inkoopkanaal. Met een digitaal platform waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten, draagt start-up Voedselmarkt.nl bij in de strijd tegen voedselverspilling en ondersteunt margeverbetering in de foodservice en industrie, dankzij prijzen die lager liggen dan in het reguliere inkoopkanaal.
Ondernemers blijken geïnteresseerd in zowel de bestrijding van de verspilling, als de goede prijzen. Ook aan de kant van de aanbieders is belangstelling voor dit aanvullende verkoop/inkoopkanaal. De grote Barendrechtse telersvereniging Van Nature (110 leden), begint een pilot waarin Voedselmarkt.nl ingezet wordt om in Nederland de producten te verkopen die buiten het exportprogramma van de handelspartners vallen.
Oprichters van Voedselmarkt.nl zijn de Urker ondernemers Jacob Kapitein en Jacob Vlot. Toen zij als visser werkten, zagen zij dat sommige goede vis de markt niet bereikt. De partij is niet op het juiste moment beschikbaar, heeft niet het juiste volume, of een afnemer haakt af. Zij wilden iets doen tegen de verspilling van gezonde en lekkere producten uit de zee en ontwikkelden een digitaal veilingplatform. Daar komen vraag en vriesvers aanbod bij elkaar en worden partijen verkocht die dreigden in de keten te blijven steken. De producten kosten minder dan die in de reguliere inkoopkanalen, maar hun kwaliteit is concurrerend.
Ook goede groenten en fruit bereiken de markt soms niet. Een deel blijkt grilliger dan past bij de reguliere distributiekanalen. De producten hebben een afwijkende vorm, zijn iets groter of kleiner dan consumenten in de winkel gewend zijn. Of ze komen van het land op een moment dat de gebruikelijke afnemers er niet mee uit de voeten kunnen. Op Voedselmarkt.nl vinden horecaondernemers, koks en cateraars, ambachtelijke verwerkers en fabrikanten verse groenten en fruit in partijen met een voor hun bedrijf behapbare omvang. Met als resultaat deals die voor alle partijen goed uitpakken, de voedselketen duurzamer maken en de voedselverspilling terugdringen.
Die deals brengen het doel van Jacob en Jacob en hun onderneming dichterbij: voor elke partij een bestemming vinden en een einde aan food waste die optreedt nog voor het voedsel de consument kan bereiken.
Een goed voorbeeld van zo'n partij zijn de biologische courgettes waar chef-kok Maikel Schoonevelt van Brasserie de Houtrib in Lelystad onlangs een geslaagd bod op uitbracht. De kwaliteit is, aldus Maikel, "uitstekend" en over de prijs is hij heel tevreden. Dat met de deal verspilling van goed voedsel is voorkomen, vindt hij ook belangrijk. Hij verwerkte de courgettes in verschillende gerechten, waaronder een soep en een vegetarisch ovengerecht.
Ook aanbieders zien de mogelijkheden van Voedselmarkt.nl. Hans van Luijk is directeur van telersvereniging Van Nature. Het is zijn opdracht de producten van de telers tot de hoogst mogelijke waarde te brengen. Het overgrote deel van hun producten - 95% - gaat naar het buitenland. De exporteurs waar hij mee samenwerkt, hanteren specificaties zonder speelruimte. Grillige groenten vallen daar buiten en ook de Nederlandse detailhandel laat weinig speling. Van Luijk: "Door samen te werken met Voedselmarkt.nl wil Van Nature meer waarde halen uit de groente en vruchten die niet eenvoudig een plaats in het schap krijgen. Bovendien past de samenwerking in het streven van Van Nature om maatschappelijk verantwoord te ondernemen." Hoe goed het aanbod van Van Nature en de vraag van onder meer horecaondernemers en cateraars op elkaar kunnen aansluiten, onderzoeken de telersvereniging en Voedselmarkt.nl nu in een pilot. In de praktijk: geselecteerde partijen worden aangeboden via Voedselmarkt.nl.
De strijd tegen de voedselverspilling heeft terecht volop de aandacht. In een publicatie van Rabobank over minder voedselverspilling schrijft Paul Bosch (Food & agri supply chain analist bij Rabobank Food and Agribusiness Research): ‘Consumenten gooien thuis voor 30 miljard euro aan voedsel weg. In de productie en distributie van voedsel verliest de Europese sector elk jaar 60 miljard euro door verspilling van voedsel in de keten. Voedsel dat nooit de consument bereikt.’ Voedselmarkt.nl is een van de initiatieven die bijdragen aan de bestrijding van de verspilling in de keten, die twee keer zo groot is als de verspilling door de consument.
Voedselmarkt.nl is sinds vorig jaar actief. De onderneming beheert en ontwikkelt een website die vraag en grillig aanbod bij elkaar brengt.