Artikel ledenmagazine Rabobank

Artikel ledenmagazine Rabobank

08-06-2015

Website Voedselmarkt.nl:
‘Handelsplaats voor onverkocht goed voedsel’

De Urkers Jacob Kapitein en Jacob Vlot en verbazen zich al jaren over de overschotten en onverkochte producten in de voedselketen. Met hun bedrijf Voedselmarkt.nl proberen ze een bijdrage te leveren aan het verminderen van voedselverspilling.

Sommige dingen zijn niet te voorspellen. Vlak nadat de Urkers Jacob Kapitein en Jacob Vlot hun website Voedselmarkt.nl online zetten kondigde Rusland een importverbod af voor groente, fruit en zuivel afkomstig van landen uit de Europese Unie. Jacob Kapitein vertelt: ‘Groente- en fruittelers konden hun partijen niet kwijt en kwamen met overschotten te zitten. De aanbieders hiervan gingen op zoek naar oplossingen om hun producten toch kwijt te raken. Een aantal van die partijen, bijvoorbeeld appels, peren en paprika’s, kwam op onze site terecht. Omdat wij net gestart waren speelden we er niet heel erg op in. Maar toch leverde de boycot ons een stuk of tien advertenties op.’ Jacob Vlot vult aan: ‘Daarbij leverde de boycot ons publiciteit op. In de Telegraaf verscheen een artikel over ons bedrijf en onze website. Dit trok meteen veel nieuwe bezoekers naar onze website.’

Idee
Bij Jacob Vlot en Jacob Kapitein ontstond een paar jaar geleden het idee om met Voedselmarkt.nl te beginnen. Jacob Vlot: ‘We visten allebei een periode en zagen hoe veel moeite het soms kost om voor de gevangen vis een goede bestemming te vinden. Sterker: sommige partijen moeten wel eens worden weggegooid omdat ze te lang in een vrieshuis staan en niet meer geschikt zijn voor consumptie. Een doorn in ons oog. Dit is slechts één voorbeeld. In de voedselketen ontstaat om diverse redenen een overschot aan onverkochte producten die worden opgeslagen of afgewaardeerd. De producten zijn geteeld, vervoerd, bewerkt en verpakt en dat heeft grondstoffen, energie en menskracht gekost. Omdat wij dit doodzonde vinden gingen we samen nadenken over manieren om deze vorm van voedselverspilling te verminderen. Zo kwamen we tot Voedselmarkt.nl.’

Uitwerking
Twee jaar geleden begonnen de twee vrienden met de uitwerking van hun plannen. Naast hun gewone baan verkenden ze de markt en gingen ze aan de slag met de inhoud van en de techniek achter de website. De website ging in mei 2014 online. Op de website kunnen bedrijven en handelaren in de voedselsector middels een advertentie overschotten kopen en verkopen, om zo afwaardering naar compost of verbrandingsoven te voorkomen. Dit kan in de categorieën vis, vlees, aardappels, groenen & fruit (AGF), zuivel en dranken. Jacob Kapitein: ‘Onze online marktplaats brengt vraag en aanbod van onverkocht goed voedsel bij elkaar. Het creëert nieuwe afzetmogelijkheden voor agrariërs, telers, vissers en groothandels en biedt grootkeukens, restaurants, cateraars en de retail interessante en zeker ook scherp geprijsde inkoopmogelijkheden. Hierbij fungeren wij als intermediair. De aanbieder blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn producten.’

Vertrouwen
De reacties op Voedselmarkt.nl zijn positief. Ruim een jaar na de lancering heeft de website inmiddels zo’n 400 accounts van bedrijven die partijen kopen of verkopen. Hierbij focussen de ondernemers zich in eerste instantie op de Nederlandse markt. Jacob Vlot: ‘We hopen in 2015 verder te groeien. Ons doel is om begin 2016 tien transacties per dag tot stand te brengen.’ Om dat te bereiken willen de Urkers de site de komende maanden doorontwikkelen. Jacob Kapitein: ‘We krijgen vanuit de markt veel feedback. Zaken waarmee we ons voordeel kunnen doen en we de website mee kunnen verbeteren. Zo gaan we om misbruik van gegevens te voorkomen aanbieders anonimiseren. Op moment dat een transactie rond komt worden deze gegevens pas verstrekt. Daarnaast willen we meer service bieden door gebruikers via mail te informeren over nieuwe partijen in categorieën waarin zij geïnteresseerd zijn. Tenslotte is een wens van kopers om meer inzicht te hebben in specificaties van de aangeboden producten. Allemaal zaken die we op korte termijn doorvoeren.’

Verdienmodel
Het eerste jaar stond voor de ondernemers in het teken van het neerzetten en verfijnen van het concept. Volgend jaar is het de bedoeling het verdienmodel uit te rollen. Waar kopers en verkopers nu nog kosteloos gebruik maken van de site wordt in 2016 bij elke transactie een marktconform percentage van de verkoopprijs in rekening gebracht. Jacob Vlot: ‘Het moment dat alles goed draait willen we ook aan marketing gaan doen. Daar hebben nu nog weinig energie in gestoken. Gelukkig kregen we in de media -mede vanwege de Russische boycot- de nodige aandacht. Daarnaast waren we genomineerd voor de Duurzame Dinsdag en wonnen we de Duurzaamheidsprijs 2014 in Flevoland. Daar zijn we ontzettend blij mee. Dit soort zaken zijn goed voor onze bekendheid en voor ons netwerk. Dit brengt ons verder. We hebben er dan ook alle vertrouwen dat we ons concept rendabel kunnen maken.’

Lees het originele artikel in het ledenmagazine van de Rabobank.